کد صلوات شمار برای وبلاگ
//--> به استقبال ماه مبارک رمضان - مائــده الهی
سفارش تبلیغ
صبا ویژن

























مائــده الهی

                            بسم الله الرحمن الرحیم

                   ماه رمضان

 یا أَیُّهَا الَّذینَ آمَنُوا کُتِبَ عَلَیْکُمُ الصِّیامُ کَما کُتِبَ عَلَى الَّذینَ مِنْ قَبْلِکُمْ لَعَلَّکُمْ تَتَّقُونَ

 اى کسانی که ایمان آورده‏اید! روزه بر شما نوشته شده، همان‏گونه که بر کسانى که قبل از شما بودند نوشته شد؛ تا پرهیزکار شوید. (1) 

قال: إلهی، فما جزاء من صام شهر رمضان لک محتسبا؟ قال: یا موسى اقیمه یوم القیامة مقاما لا یخاف فیه.(2)

حضرت موسی علیه السلام گفت: ای پروردگار من! پس جزا و پاداش کسی که ماه رمضان را به خاطر تو روزه بگیرد چیست؟ خداوند فرمود: ای موسی در روز قیامت او را در جایگاهی قرار می دهم که هیچ خوف و ترسی نداشته باشد.

ماه رمضان در پیش است. برخی برای تشویق دیگران به روزه گرفتن آثار جسمی روزه و برخی آثار معنوی آن و عده ای هر دو را بیان می کنند. بعضی هم از عذاب ترک روزه می گویند.کسانی که اصلا روزه نمی گیرند از این بحث خارج هستند. افرادی که روزه می گیرند به قرینه آیه شریفه قُلْ کُلٌّ یَعْمَلُ عَلى‏ شاکِلَتِهِ فَرَبُّکُمْ أَعْلَمُ بِمَنْ هُوَ أَهْدى‏ سَبیلاً بگو: «هر کس طبق روش(و خلق و خوى) خود عمل مى‏کند؛ و پروردگارتان کسانى را که راهشان نیکوتر است، بهتر مى‏شناسد.» (3) از یکی از حالات زیر بیرون نیستند:

إِنَّ الْعُبَّادَ ثَلَاثَةٌ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ خَوْفاً فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْعَبِیدِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ تَبَارَکَ وَ تَعَالَى طَلَبَ الثَّوَابِ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأُجَرَاءِ وَ قَوْمٌ عَبَدُوا اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ حُبّاً لَهُ فَتِلْکَ عِبَادَةُ الْأَحْرَارِ وَ هِیَ أَفْضَلُ الْعِبَادَة

 امام صادق علیه السّلام فرموده اند: عبادت‏کنندگان سه دسته‏اند: 1- گروهى که خداى عز و جل را از ترس عبادت مى کنند و این عبادت بردگان است، 2- مردمى که خداى تبارک و تعالى را به طمع ثواب‏عبادت مى کنند و این عبادت مزدوران  و کارگران است، 3- دسته‏اى که خداى عز و جل را  به خاطر محبتى که به او دارندعبادت مى کنند و این عبادت آزادگان و بهترین عبادتست. (4)

البته عبادت نوع سوم نتیجه عبادات نوع اول و دوم است که برخی به آن می رسند و برخی اسیر همان نوع اول و دوم باقی می مانند.

                                           اللهم ارزقنا عبادة الاحرار

ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ
1. بقره-183.
2. تحریر المواعظ العددیة،ص 591.
3. اسرا-84.
4. اصول کافى-ترجمه مصطفوى- ج‏3- ص‏131.


نوشته شده در چهارشنبه 92/4/12ساعت 9:44 عصر توسط <رهگذر> نظرات ( ) |


Design By : Pichak